Historiaa

Tehy on perustettu 7.6.1982 kuuden terveydenhuoltoalan ammattijärjestön toimesta. Ne halusivat yhdistää terveys- ja sosiaalialan hoitohenkilöstön voimat edunvalvonnassa ja yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa.

Laitilan seudun ammattiosasto ry on perustettu 28.5.81, yhdistyksen kotipaikka on Laitila ja toiminta-alueena Laitila ja Pyhäranta.

Tehyn arkistoista löytyi  pöytäkirja syyskokouksesta 9.12.85. Tällöin 2 §:n mukaan osaston tarkoitus ja tehtävät ovat seuraavat:

Ammattiosaston tarkotuksena on koota toimialueensa terveyden- ja sosiaalihuollon tehtävissä toimivat, ammattitutkinnon suorittaneet henkilöt ammattiosaston jäsenyyteen ja terveydenhuoltoalan ammattijärjestö Tehyn piiriin sekä toimia näiden sääntöjen ja liiton sääntöjen sekä liiton toimielinten päätösten mukaisesti ammatillisena etujärjestönä.

Tarkoituksensa toteuttamiseksi ammattiosasto:

- toimii jäsentensä palkka-, työ- ja virkasuhdeasioiden parantamiseksi

- toimii jäsentensä työolojen parantamiseksi ja jäsenten vaikutusmahdollisuuksien ylläpitämiseksi ja parantamiseksi työympäristöään koskevissa asioissa

- tekeee esityksiä ja sopimuksia sekä neuvottelee virka-, työ- ja palkkaehtojen parantamiseksi

- kehittää jäsentensä ammattitietoa ja -taitoa ja edistää yleistä terveydenhuolto- ja sosiaalihuoltotyötä sekä seuraa työnantajan antamaa ammattikoulutusta

- järjestää kokouksia, kursseja ja luentotilaisuuksi sekä harrastustoimintaa

- voi omistaa ja hallita kiinteää ja irtainta omaisuutta sekä maa- ja vesialueita, joiden käyttö palvelee ammattiosaston tarkoitusperää

- voi vastaanottaa lahjoituksia ja testamentteja sekä panna toimeen asianomaisella luvalla rahankeräyksiä ja arpajaisia sekä harjoittaa sairaalakioskikauppaa ja kahvila- ja ravintolaliikettä, kutakin liikemuotoa kuitenkin vain yhdessä toimipaikassa.

Kokouspöytäkirjan ovat allekirjoittaneet puheenjohtaja Arja Numme sekä sihteeri Hanna Heiska

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Seuraavan tekstin on Arja Numme kirjoittanut Tehyn ao220:n 25-vuotisjuhlaan. Ilse Airasmäki on sen käsinkirjoitetusta tekstistä tähän mahdollisimman sanatarkasti "kopioinut" 29.1.11.

Arvoisat Tehyn jäsenet

28.5.1981 perustettiin Laitilan Seudun Tehy ry 220 Osuuskaupan 10:ssä. Suomen Sairaanhoitajaliitto sai tämän yhteistyöjärjestön perustamisen tehtäväkseen.

Varsinais-Suomen piiriyhdistyksen sairaanhoitajien Laitilan ammattiosasto päätti antaa alkuun auttamiseen Tehylle 50 mk:n lahjoituksen. 4.-81 – 12.-82 sairaanhoitajat

luovuttivat tililtä rahansa eli 280,60 mk Tehyn Laitilan Seudun ammattiosastolle.

Sairaanhoitajien puheenjohtajana oli silloin Tuula Ruohola ja nuija siirtyi allekirjoittaneelle Tehyn alkaessa Laitilassa.Tehyn jäsenmäärä oli I vuonna 40, kun se nyt on 108.

I hallitukseen kuului lab.h. Anita Tauren ja varajäsenenä lab.h. Maija-Leena Elo, terveydenh. Aino Lehtinen ja varalla sh Tuija Rantanen, hammash. Paula Yli-Junnila ja varalla hh Hanna Elo, SH Riita Saarinen rahastonhoit., varalla Sh Tuula Ruohola, fys.ter. Timo Kuuttila, varalla fys.ter. Päivi Luotonen ja OH Anneli Jokila tiedotussihteeri, varalla

ESH Ritva Silvola, puh.joht. SH Arja Numme ja varapuh.j. Timo Kuuttila, tilintarkastajina hh Kirsi-Marja Suominen ja terv.hoit. Oili Saari-Luoto.

Elokuussa -81 oli Tulirannassa tehyläisten yhteinen saunailta. Sinne osall. jäsenet perheineen, osallistujia oli n. 40. Oli kilpailuja ja leikkejä.

Terveyskeskuksen pikkujoulujuhlassa Kievarissa Tehy järjesti arpajaiset. Arpajaistuotto tuli Tehyn hyväksi.

Vuonna -81 tehtiin yhteistyötä myös U:gin ja Vehmaan ammattiosastojen kanssa, jotta saadaan alueellinen edustus piiriyhdistyksen hallitukseen, jonne saimmekin U:gista OH Markku Luotosen ja Heli Grönroosin.

1981 avattiin Tehyn Laitilan Seudun ammattiosastolle karttuva talletustili Laitilan Säästöpankissa.

1982 ammattiosasto otti esille TPD:lle eläkeläisten (entisten terveyskeskuksen työntekijöiden) kutsumisesta terveyskeskuksen järjestämiin tilaisuuksiin esim.

pikkujoulujuhliin. Palautetta saatiin HKN:lta jossa todettiin, että virkistys toimikunta huolehtii kutsumisesta ja tilaisuus on maksuton.

----------------------------------------

Laitilan Seudun Tehyn puheenjohtajana ovat olleet myös:

3 vuotta FT Timo Kuuttila, sen jälkeen SH Riitta Saarinen ja sitten 6 v. LH Erja Laine. Erjan aikana käsiteltiin mm. Laitila Sopimusta. Se oli L:la kaupungin ammatillisen aikuiskoulutuksen ja terveyskeskuksen työntekijöiden ns. sopimus, jossa palkka-

tasoa piti laskea siten, että tk:n ja kaupungin palkkamenoissa säästetään 5,5 milj. markkaa vuodelle 1994. Täten me tehyläisetkin lomarahojemme antamisella tervehdytimme Laitilan kaupungin taloutta.

Erjalle tästä ajasta kiitos niistä  moninaisista neuvotteluhetkistä, joita hän puolestamme teki. Tulipa Tehystä lakimies Leila Kostiainenkin tänne meitä neuvomaan.

Erjan aikana pidettiin silkkimaalauskurssi, järjest. latotanssit sekä heilutettiin maalattuja lakanoita päättäjille lakon aikana. Tuula Ruohola oli luottamusmies silloin ja hän valisti mm. jäseniä tulevasta kaudesta tk:ssa. Sihteerinä pitkältä ajalta tule mieleen Aulikki Virta, joka teki hauskoja kokouskutsuja. Ahkera rahakirstun valvoja on ollut HH Marja Vallamo, hän osasi laittaa ne niin, että aina rahaa löytyi.

Jäsensihteereistä tulee mieleen täsmällisenä, tietävänä, asioihin perehtyneenä HH Pirkko Sillantaka, hän toi ilmoituksia, kalasti jäseniä ja kaikki oli järjestyksessä Valtakunnan tasoa myöten.

1993 TNJ paikallisjohtoon Tehystä kuulu paikallispäällikkö SH Mervi Vannesluoma (Tattari) varalla LH Anita Tauren, lakkovartiointipäällikkönä SH Maija-Liisa Airola, taloudenhoitajana HH Marja Vallamo.

1995 alkoi SH Helvi Kähkölän puheenjohtaja-aikakausi, on syöty hyvin, tehty selväksi ammattiosaston muistamiset (eläkk.jäämiset ja syntymäpäivät), haettiin SYP:stä SOLO-kortit puheenjohtajalle ja taloudenhoitajalle, tuettu koulutuspäiville osallistujia rahallisesti,

haaveiltu Superin ja Tehy yhteisestä laivaristeilystä, lakon jälkeen jäävän rahan käyttö saunailtaan, otettiin pankilta kirjanpito pois ja oma kirjanpitäjämme = rahastonhoitaja hoiti sen. Lakko kesti neljä viikkoa lopputulos plus miinus nolla.

Helvin aika teki allekirjoittaneelle vaaliesitteen, samalla L:la Tehyn ammattiosastoesite, sillä seurauksella, että sain osallistua Tehyn liittokokoukseen Helsinkiin. Ns. Helvin aikana olemme saaneet tietoa: kokemuksesta ”pienennysleikkauksesta” sekä esittelyn uuden

bodynsa bikineissä – tässä kohdassa on ajateltu, kuinka saataisiin jäsenistö osallistumaan kokouksiin. Koskaan ei läpi mennyt ajatus huumeasioista puhumisesta, jonka allekirj. ehdotti.

Muuntumisillassa Turussa on käyty ja ostoksilla Tuurissa sekä värianalyysillä Laitilassa on haettu persoonallisuuttamme, joita sitten on työväentalon tanssi-iltamissakin hyödynnetty, samoin kuin Sininen hetki –illanvietossa.

Tehy on myös palkkaustemme edunvalvoja ja siitä saimme 4.12.-01 klo 18 tietoa, kun aluesihteeri Varpu Salo tuli kaupungintalolle selittämään työn vaativuuden arviointia.

Tulevaisuudessahan peruspalkan lisäksi tulee henkilökohtaista palkkausta työn vaativuuden perusteella.

Helvin aikakausi puheenjohtajana jatkuu vuoden 2004 loppuun.

20-vuotisjuhlan ohjelman esitteli SH Tanja Elo tehyläisille.

Coctail tilaisuus oli Vakka-Suomen Voiman saunatiloissa la 1.12.-01, senjälkeen oli pikkujoulujuhla ja käynti Kievarissa.

On ollut laavuyöpymistä Tomassa, kesäteatteria Samppalinnassa

ja Tampereella, joita pääasiassa SH Tuula-Maija Ekberg on järjestänyt.

Salitreenimahdollisuudesta olemme saaneet nauttia, on ollut opastusta keski-ikäisen naisen seksistä TH Ulla-Maija Koivusalon alustuksella.

Sinitaivaskonserttia on oltu yhdessä Superilaisten kanssa.

Viinitila ja museot on käyty läpi, jota Seija Sillantaka aktiivisesti järjesti, samoin hän hoiti lahjaostot Satumaa teatterimatkan yhteydessä.

50-60-v. tehyläisten muistamiset on hoidettu Marimekon kautta

pääasiassa.

Ammattiasiaakin on ollut, nimittäin tehtäväkuvien laajentuminen ja siihen liittyvä palkkaus. Matkakulujen maksamista tehostettiin v. 2004 alkaen.

Työsuojeluasioissa neuvottelijana on ollut työsuojeluvaltuutettu SH Sirpa Mäkilä.

Meidän luottamusmiehenä on toiminut PH Anu Soini Superista, ehdokasta siihen Tehystä ei ole ilmaantunut. Neuvotteluissa on ollut mukana Tehyn pj. Helvi Kähkölä. Helvi oli koulutuspäivilläkin aiheesta henkilökoht. palkka.

Vuoden 2005 alusta Helviltä nuija siirtyi SH Mari Pilpolalle, sihteerinä on SH Sisko Vainio, taloudenhoitajana on HH Marja Vallamo, muut hallituksen jäsenet ovat:

OH Helvi Kähkölä, LH Erja Laine varapuh.joht, jäsenenä RTG-hoitaja Marita Suominen, SH Tanja Elo, SH Pirjo Virtanen, SH Sirpa Mäkilä jäsensihteerinä, SH Tuula-Maija Ekberg,

OH Marianne Rapala, HH Seija Sillantaka ja allekirjoittanut.

Marin aikakaudella oli heti päättäväinen aloitus, nimittäin ehdokkaaksi liittokokoukseen lupautui SH Mervi Tattari.

Ensimmäinen Marin aikakauden kokous oli Kaukola-Kartanossa. Osallistujia oli peräti 12.

Marin viesti on ollut selvä: että Tehyläisiä täytyy olla palkkaneuvotteluissa mukana, koska yhä enemmän palkoista sovitaan paikallisella tasolla.

Myöskin kannettava tietokone tuli meidänkin Tehyn käyttöön.

Hemmottelupäivä vietettiin Naantalissa kiitoksia niille, jotka tämän pienen Tehyn toiminnassa vähänkin ahertavat. Nyt jäseniä on Tehyssä 96.

Koskaan en voi unohtaa sitä ammatillista käyttäytymistä, jota SH Tuovi Lalla osoitti monessa Tehynkin kokouksessa. Tässä kiitos hänelle ammatillisuudesta ja maltillisuudesta.

Koskaan emme voi unohtaa pitkäaik. pj. Helvi Kähkölän aikakautta, siitä kiitoksemme Helville. Tulemme aina muistamaan ne monen monet aktiviteetit, joita olemme

saaneet kohdata sinun aikakaudellasi.

Ja Marille kiitos näistä kahdesta vuodesta ja toivomme aktiivista jaksamistasi edelleenkin Sinulle.

Kiitos myös kaikille ammattiosastomme 25-vuotishistorian aikana mukana olleille aktivisteille tai jäsenmaksunsa maksaneille tehyläisille.

Lopuksi Tyyni Tuulion kirjasta: Florence Nightingale - uuden sairaanhoitajatartyypin luoja.

Terveen ihmisen tulee tietää, että sairaan tila alituiseen muistuttaa hänen omaa tilaansa, jos hän on sattunut valvomaan kokonaisen yön. Sairaus sinänsä vaatii lakkaamatonta itsehillintää. Mutta monet sairaat joutuvat kärsimään syistä, jotka eivät välittömästi johdu heidän taudistaan.Taudin oireet nähdään vasta, kun kaikki huonon hoidon

oireet on poistettu. Hoitajattaren ei pidä odottaa, että sairas huomauttaa hänelle esim. oven häiritsevästä narinasta tai ikkunan kolkutuksesta. Hoitajattaren pitää itsestään

huomata tällaiset seikat – sitähän varten hän on olemassa. Sairas kärsii samoista asioista kuin terve, mutta vain paljon ankarammin, koska terveellä on vaihtelua, mitä sairaalla ei ole. Potilas väsyy ja saa kuumetta, jos hänelle näyttää kymmenen kuvaa yhteen menoon. Mutta jos kymmenenä päivänä peräkkäin ripustaa eri kuvan hänen seinälleen, virkistää se häntä sanomattomasti. Kirkkaanväriset kukat riemastuttavat kuumepotilaita.

Hoitajattaren täytyy aika ajoin lähteä potilaansa luota. Mutta hänen on huolehdittava siitä, että kaikki tapahtuu hänen poissa ollessaan niin kuin läsnä ollessaankin. Ja hänen on

ilmoitettava lähtönsä potilaalle, sanottava myös, viipyykö poissa päivän, tunnin vai kymmenen minuuttia. Jännittynyt odotus on myrkkyä sairaalle.

Potilaan oven takana ei koskaan saa viipyä puhelemassa pahaa muiden jäsenten kanssa ja kuiskutteleminen potilaan huoneessa on suorastaan julmaa.

Tässä ohjeita meille tehyläisille tämänkin päivän hoitotyöhön, jota parhaimmillaan ammatillisesti tehdään.

Olette kaikki sydämellisesti tervetulleita tähän 25-vuotisjuhlaan ja juhla on kuin arki – pidetään hauskaa, muistorikas ilta tänään, nautitaan antimista ja muusta ohjelmasta sekä mahtavasta talosta

TERVETULOA.